Velkommen til viden om hverdags energi og energi regulering i børne højde. Her deler jeg ud af faktuel viden, hverdags til mere energi, overskud og trivsel i børnehøjde. Lad mig med det samme slå en ret vigtig pointe fast. ALT påvirker hinanden, hvilket betyder at barnet udvikles i samspil med miljø og relationer. Allerede i mors mave, påvirkes barnet af mors indre miljø, måden og om barnet er født for tidligt eller tiden, kan også have en betydning. Når barnet endelig er landet i den fysiske verden, begynder barnet at danne erfaringer. Barnet er som udgangspunkt født med en iboende nysgerrighed og drive ud mod verdenen, og knytter sig til de nære voksne.
Herfra er det faktisk ret fantastisk, hvor meget påvirkning omgivelserne omkring barnet, har for den videre udvikling der sker. For at vi kan lære og danne erfaringer, må vi, både som børn og voksne, være det der kaldes læringsparate eller aktivitetsparate – Altså føle os trygge, blive stimuleret og udfordret tilpas, så vi hverken under- eller overstimuleres. Det lille barn vil have svært ved at have energi til at bruge kroppen, hvis det har svært ved at indtage næring, så går alt barnets energi til at få mad. Og så er der ikke meget energi tilbage til leg og udvikling. Det er når vi bruger kroppen, engagerer os i leg og i hverdagen, at læring kan ske. Det er altafgørende at der er muligheder for at hverdagen kan justeres, så barnet har lyst/føler overskud til at kunne lege og lære. Det er altafgørende at der er kropslige, bevæge aktiviteter i hverdagen når vi er børn, for det træner og udvikler vigtige regulerings centre i hjernen, der bl.a. kan være med til at forebygge angst og mental mistrivsel.
Winnie Dunn, ergoterapeut, der har skrevet boget Lev Sanseligt, fortæller om hvordan vi alle er styret af en neurologisk tærskelværdi – som en forklaringsmodel, der kan forklare hvorfor nogle børn og voksne ret hurtigt overvældes af verden og andre ikke. Viden om hvordan barnet sanser verdenen, kan være med til at give praktiske ideer til hvordan hverdags aktiviteter kan justeres eller planlægges, med det udgangspunkt at barnet oplever at det lykkedes – For det er så vigtig en grundfølelse for trivsel, at føle at man kan, at føle sig set og mødt. Det er vigtigt på daglig basis at stimulere barnets sanser, hvilket sker naturligt gennem dufte, smage, berøring, bevægelse, øjenkontakt og en hverdags balance mellem på den ene side aktivitet, krav og leg/bevægelse og på den anden side ro og hvile. Det er energi regulering i børne højde, bevidste vaner i hverdagen. Men husk nu, at børn er i gang med en udvikling, så en test/screening siger faktisk ikke altid så meget om et barn – Hjernen modnes op gennem barndommen, det samme gør det sensoriske- og motoriske system, så screeninger kan ofte pege i alle mulige retninger, hvilket er naturligt, for systemerne er i gang med en modningsproces. Det er langt mere praktisk at kigge på hverdags sammensætning, leg, aktivitetsmuligheder- og hvilestunder. For så er vi i gang med energi regulering, der fremmer barnets forudsætninger for kunne udvikle sig og honorere krav fra omverdenen og forventninger til sig selv.
Børne Ergoterapi kigger derfor meget på hverdagen omkring barnet, da det ofte er her der skal skrues for at fremme og genfinde trivsel. Der ses også på barnets udfordringer, men ofte er forklaringen en ureguleret, ikke afstemt aktivitetsbalance i hverdagen. Du bliver guidet tilbage til mere energi og overskud i hverdagen, og ser et barn der begynder at smile indefra igen.
Jeg været på flere kurser i neuro affektiv psykologi, med afsæt i Susan Harts forskning og vigtigheden af tilknytning, og følelsesmæssig afstemning, en vej til trivsel og indre børneglæde. Derudover har jeg videreuddannet mig indenfor spisevanskeligheder, sensoriske udfordringer, sansemotoriske udfordringer og nørdet ned i hvordan neurofysiologien omsat i hverdags planlægning og børne leg, har evne til naturligt at regulere stress- og afslapnings responser i barnets autonome nervesystem gennem glædesfyldte lege- og børne fællesskaber. Jeg er certificeret i det 10 ugers træningskoncept, SØHESTE træning, der netop træner hjernens regulerings evne gennem fysiske og sjove bevægelseslege og aktiviteter. Et evidensbaseret træningsprogram.
Tak fordi du læser med – du er altid velkommen til at kontakte mig.
Kærlige Hilsner
Monica

Tests, Samfund & Neuro diversitet
Der findes mange børne screeninger og tests, jeg kender selv og kan anvende AIMS, BAILEY 4, sansemotorisk screening, sensorisk profil og sensorisk profil measurement, Oral Motorisk Aktivitets Screening m.fl- MEN, husk at børn, modsat voksne, er i gang med en udvikling, der sker SÅ meget når vi er børn: bevægeapparatet udvikles, hjernen udvikles, vi danner en begyndende identitetsfølelse, vi lærer om rigtigt og forkert, vi lærer hvordan det er at føle sig elsket, set og mødt. Når barnet bruger sin krop, engagerer sig i leg og relationer, så er læring og udvikling igang! Og når hverdagen er planlagt med passende balance mellem aktivitet og hvile, så er der ret gode chancer for at du har optimeret dit barns forudsætninger for at kunne lære og udvikle sig. Men, desværre er Danmark det land i verdenen, som det eneste, med en samfundskultur, hvor vi sender vores børn meget tidligt afsted i børne institutioner, og børnene er der ofte flere timer om ugen, sammenlignet med en voksen der arbejder fuldtid. Der er få voksne, til mange børn. Der er dygtige, kompetente voksne, men for få hænder til at de voksne når i mål med at give barnet en tryg pædagogisk hverdag. Pædagogerne vil børnene, men de har nogle svære arbejdsvilkår, der også får betydning for dit barn. Og vi voksne har tralvt, vi arbejder meget, har tit mange aftaler i kalenderen, den digitale verden bombarderer med indtryk, både til den voksne og til barnet. Klasser i skolerne er store, og skolereformen kalder på inklusion – En temmelog svær opgave, med de vilkår reformen skal udleves under. Samtidig er der Dannark i kultur for at børn allerede i vuggestue alderen, begynder screeninger, og oplever at blive vurderet/sammenlignet. Det fortsætter op gennem børnehaven og skoler, med trivselshjul og karakterer. En samfundskultur, der i den grad giver plads til produktivitet og præstations stræben. Fødevarer med ringe næringsindhold, for få timer til søvn og hvile, for få timer til leg, kreativitet og fysisk udfoldelse. Vi skal passe ind i bokse, målesystemer og tidsrammer. Hverken på celle niveau eller hverdags niveau, giver vi plads til bare at være. Det er sat på spidsen, det ved jeg, og alligevel ikke. For det boomer med flere og flere diagnoser, psykiatrien kalder på hjælp til børn og unge – Måske handler det ikke så meget om det enkelte menneske, måske handler det om hverdagen, og hvordan hverdagen former hjernens stress- og afslapnings responser. Selv omsorg, og naturlig stress regulering, bør være en naturlig del af et børne liv, for den bevidsthed har vi alle brig for, børn som voksne.
Så hvis du kontakter mig for råd og vejledning, så er jeg en ergoterapeut, der ser hele vejen rundt om barnet – med kig på hverdags rutiner, krav, bevægelses aktiviteter, og hverdags balance mellem aktivitet og hvile – Hjørnestene i energi regulering til børn.